Banner Banner Banner

Vacatures

Vrijwilligers coördinator
Alkmaar
Retail VM & Marketing Manager
Amsterdam
CRM Manager e-Commerce
Amsterdam
Gymdocent ochtenduren
Amsterdam

5 tips om je lekker in je vel te voelen op het werk

Volgens het CBS is 1 op de 4 werknemers niet tevreden op zijn werk. Dit is meestal te wijten aan de werkomstandigheden, maar belangrijk is ook hoe je hier zelf mee omgaat. Ontevredenheid op het werk is een groot probleem als je kijkt naar de gevolgen die het kan hebben. Een belangrijk gevolg is dat je niet lekker in je vel gaat zitten op het werk en je dit ook meeneemt naar je thuissituatie. Het kan voor stress zorgen en uiteindelijk ook voor verminderde productiviteit en effectiviteit op het werk. Dit werkt als een vicieuze cirkel. Hoe kan jij er zelf voor zorgen dat je lekkerder in je vel zit op het werk? De coaches van gortcoaching.nl geven je vijf tips!  
 

1. Je behoeftes herkennen
Het is heel belangrijk om je eigen behoeftes te herkennen, zodat je hier ook gehoor aan kunt geven. Veel mensen cijferen hun eigen behoeftes weg en zeggen bijvoorbeeld tegen zichzelf: “Dat is even niet handig nu”. Zo negeer je eigenlijk een deel van jezelf. Als je dit lang genoeg doet dan hoor je op een gegeven moment je behoeftes niet meer. Je bent je dus niet bewust van je behoeftes, maar ze bepalen wel voor een groot deel hoe je je voelt. Je kunt je er de volgende keer misschien bewust van zijn hoe je reageert op je eigen behoeftes, zodat je hier wat aan kunt veranderen. Ook kun je je eens afvragen welke onvervulde behoefte schuilt achter de emotie die je voelt. Stel jezelf de komende tijd steeds maar weer de vraag: “Waar heb ik nu behoefte aan?” 

2. Geef je grenzen aan!
Als je je dan bewust bent van waar je behoefte aan hebt, is het een volgende stap om hier ook naar te luisteren. Geef aan wat voor jou belangrijk is. Het is niet eens zo heel belangrijk dat je behoeftes meteen worden vervuld, door het alleen al aan te geven ben je in elk geval eerlijk tegenover jezelf. Als je voor jezelf opkomt bouw je zelfverzekerdheid op, omdat je jezelf serieus neemt. Als je dit niet zou doen wordt een werksituatie al snel geassocieerd met een onveilige situatie, waarin er niet aan je behoeftes kan worden voldaan. Wees dus opmerkzaam voor waar je behoefte aan hebt, negeer het niet, en geef er af en toe lekker aan toe.

3. Opgeruimde werkplek & planning
Zorg ervoor dat je werkplek netjes is en is opgeruimd. Dat zorgt voor een opgeruimd hoofd en het geeft jou de rust die je nodig hebt om je taken uit te voeren. Als je een drukke planning hebt, kun je ook proberen rust te brengen in je planning. Zorg dat je tussen je afspraken wat tijd hebt om even tot jezelf te komen. Dit zijn omstandigheden die jou ook de tijd en ruimte geven om even na te gaan hoe je je voelt en waar je even behoefte aan hebt. Zo ga je de volgende afspraak met een prettiger gevoel in.

4. Ga met een opgeruimd gevoel naar je werk!
Niet alleen je werksituatie, maar ook je thuissituatie is belangrijk voor een fijn gevoel op het werk. Zorg ervoor dat je huis lekker opgeruimd is want dit geeft ook rust in je hoofd op het werk. Niet alleen je huis maar ook je lichaam is hierbij belangrijk. Zorg dat je genoeg slaapt, zodat je minder snel geïrriteerd bent en met een goed humeur op werk aankomt. Ook gezond eten is hierbij belangrijk: geef jezelf de bouwstoffen die je nodig hebt.

5. Kijk naar wat je wel kunt in plaats van wat je niet goed doet!
Zelfwaardering is een belangrijke voorwaarde voor een tevreden gevoel op je werk. Toch blijven veel mensen de focus leggen op wat ze niet kunnen en wat anderen bijvoorbeeld beter kunnen. Stop hiermee, en wees opmerkzaam voor wat je wel kunt. Het zit in de natuur van de mens om je te vergelijken met anderen, maar dit heeft echt een negatief effect op je zelfvertrouwen. Vraag jezelf af waar jij goed in bent. Vaak is dit iets wat je gemakkelijk afgaat en waarvan je denkt dat anderen het ook kunnen. Complimenteer jezelf hierover

Banner Banner Banner