Banner Banner Banner

Vacatures

Activatiemanager Partnerships
Rotterdam
Area Sales Manager Salomon Wintersport
Zeist
Projectmedewerker Sportgezondheid (36u)
Oss
Combinatiefunctionaris fietssport
Amsterdam

Bas Tacoma: Afstuderen binnen Aegon Sponsoring & Events

Bas Tacoma is vierdejaars SPECO Marketing & Management en een Sportmarketeer in wording met een grote interesse in marketing en een grote passie voor sport.. Inmiddels is hij twee maanden aan het afstuderen binnen Aegon Sponsoring & Events, een stage die hij door netwerken en lef tonen gekregen heeft.

Wat trekt het sportwereldje zo?

Ik vond dat Cas Biësta (Triple Double) het op een juiste manier verwoorde tijdens het symposium georganiseerd ten behoeve van het 25-jarig bestaan van de opleiding SPECO. Hij zei dat wij - mensen die in de sport werken of willen werken – het liefst zelf op het veld hadden willen staan, en dat we het daarom zo ontzettend gaaf vinden om er door middel van werk dichtbij te komen. Daar ben ik het helemaal mee eens. Daarnaast werk je net zoals een topsporter toe naar een climax. Naar bijvoorbeeld de start van een campagne of een evenement. Om een voorbeeld te geven: voor ik begon met afstuderen binnen Aegon heb ik mijn studie anderhalf jaar gecombineerd met werken bij 2Basics Sport & Marketing. Afgelopen zomer mocht ik bij 2Basics in het projectteam “Tym” plaatsnemen. Tym is een initiatief van 2Basics in samenwerking  met Procter & Gamble. Als onderdeel van de wereldwijde samenwerking tussen P&G en het IOC, richt P&G zich namelijk op het ontwikkelen van jeugdsport. Daar zijn moeders cruciaal in. Tym is een online platform voor moeders over bewegen en sport bij kinderen. Weken lang werkten we dag in dag uit ontzettend hard om met een klein team het platform goed neer te zetten. Van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat. Uiteindelijk werd het online platform gelanceerd in het Olympisch Stadion in combinatie met de ‘’bedankt, mam” campagne van Procter & Gamble. De hele Nederlandse pers had zich daar op die dag verzameld voor de presentatie met Sven Kramer en zijn moeder Ellie. Het platform stond en werd gepresenteerd door mijn toenmalige directeur Ruben Houkes, en ik was erbij. Een fantastische climax van een mooi avontuur. Dichterbij kon ik als vierdejaars sportmarketing student niet komen. Dat was waarom ik ooit sportmarketing was gaan studeren. Mijn passie voor sport kunnen combineren in mijn werk. Waanzinnig!

Waar ga je afstuderen en hoe ben je aan deze plek gekomen                 

Na mijn periode binnen 2Basics vond ik dat ik aan de andere kant moest gaan kijken. Ik was erg benieuwd hoe het er bij een merk aan toeging. Hoe vind besluitvorming plaats binnen een afdeling die in zijn eentje al groter is dan menig sportmarketingbureau? Welke rol heeft sportsponsoring nou binnen de organisatie? Een interessante ervaring waar ik de rest van mijn carrière veel aan zou kunnen hebben. In mei ging ik naar het Sport-Netwerk.nl event tijdens Aegon Copa Amsterdam waar Judith Tillemans-Suurenbroek (Sponsormanager Aegon) een presentatie gaf over de sponsoractiviteiten van Aegon Nederland. Ik vond het direct zeer interessant, omdat Aegon toch al bijna 30 jaar, één van de grootste sportsponsors van ons land is. Met die gedachte heb ik Judith een tijd later een berichtje gestuurd. Het klikte meteen. En ik ben waanzinnig blij dat ik een kans heb gekregen. Inmiddels ben ik er nu ruim twee maanden actief en krijg ik veel ruimte om mee te werken binnen onze sponsoractiviteiten. Zo is Aegon naast hoofdsponsor van Ajax ook hoofdsponsor van de Koninklijke Nederlandsche Roeibond. Er komen fantastische evenementen aan zoals onder andere het WK Roeien op de Bosbaan in de zomer van 2014 en Aegon en heeft natuurlijk onlangs haar hoofdsponsorschap van Ajax verlengd met een half jaar. Een interessante periode om binnen de organisatie mee te lopen.

In welke tak van sport wil je werken

Ik heb in anderhalf jaar ontzettend veel geleerd bij 2Basics. Dit is mij zeer goed bevallen. Maar ik ervaar nu ook hoe het is om vanuit een merk te werken. In dit een geval een sportsponsor waarbij haar core business niet om sport draait. Ik wil op korte termijn afstuderen en ik ben mij aan het oriënteren of ik me door middel van een master nog verder kan verdiepen in marketing op strategisch niveau. Daarna wil ik graag aan de slag binnen een sportmarketingbureau of bij een merk. Die balans moet ik nog opmaken.

Wat zijn je ambities?

Mijn ambitie is om een hele goede en veelzijdige sportmarketeer te worden. Ik geloof enorm in de kracht van sport, en ik wil erg goed worden in het gebruiken van de sport in het bedenken en uitvoeren van creatieve campagnes en events om een bepaald doel te verwezenlijken. Ik besef me dat dit jaren zijn voor mij waarin ik ontzettend veel kan leren. Daar probeer ik zo veel mogelijk uit te halen. Het is het zaak om het plezier te behouden, leergierig te blijven en mij te blijven verbeteren, elke dag weer.

Heb je nog tips voor andere studenten?

Ik denk dat ik nog niet in de positie ben om tips te geven, maar als ik er dan toch één mag geven dan zou ik zeggen ga zo snel mogelijk aan de slag. Ben je net begonnen met je opleiding start dan met vrijwilligerswerk. Neem bijvoorbeeld deel in commissies bij je sport- of studentenvereniging. Je leert zo wat je leuk vindt en waar je goed in bent. Daarnaast leer je ook aan welke vaardigheden je extra aandacht moet besteden. Op die manier maak je een gerichte keuze voor je stages en dat zorgt ervoor dat je doelgericht en met veel plezier de wereld van sport toetreedt. En bezoek ook sportevents of netwerkborrels. Netwerken is belangrijk en wie weet vind je zo jouw nieuwe baan of stage. 

Banner Banner Banner Banner