Banner Banner Banner

Vacatures

Activatiemanager Partnerships
Rotterdam
Area Sales Manager Salomon Wintersport
Zeist
Projectmedewerker Sportgezondheid (36u)
Oss
Combinatiefunctionaris fietssport
Amsterdam

Terug uit Amerika met koffer vol ervaringen

Twee ondernemende sportmarketeers reisden in de maand september door Amerika om sportorganisaties als MLS, NY Mets, Yankees, CAA Sports, Phillies, Redskins en DC United te bezoeken. Na hun afstuderen aan NHTV internationaal hoger onderwijs Breda slaan Anton Woldhek en Niko Moreno Ruiz hun vleugels uit. Tijdens hun studententijd zijn ze al geruime tijd met een leerbedrijf in het werkveld actief geweest. Voor onder andere Meer dan Voetbal, Breda Future, Provincie Noord-Brabant, World Cup Shorttrack en NKJ Atletiek werd er gewerkt. Met een diploma op zak is het februari 2013 tijd voor een volgende stap; tijd voor Bureau Touché.

“Waar ons leerbedrijf sportmanagement breed actief was, richten wij ons nu volledig op marketing en imagineering” omschrijft Niko in een café aan de Bredase markt. “Wij begeleiden sportorganisaties met marketingvraagstukken en hebben een sterke focus op fans” vult Anton aan. Bijna twaalf maanden na oprichting zijn de twee actief geweest met onder andere Indoor Brabant, WK Veldrijden, het Pieter van den Hoogenband Zwemstadion en het Wedstrijd van de Toekomst project. “Nog lang niet alles wat we aanraken verandert in goud, maar de start is gemaakt”.

Zeven maanden na de start besloten ze om met hun eerst verdiende geld bijeen te leggen en het eigen spaarpotje aan te spreken. Het was tijd voor het vervullen van een droom. Een maand lang meelopen met sportorganisaties in Amerika. Tickets werden geboekt en via LinkedIn werd contact gezocht met sportprofessionals in Washington DC, Philadelphia en New York. Anton vertelt: “Tijdens ons afstuderen spraken we met veel mensen over wat te doen na afstuderen. Een kijkje in de keuken van buitenlandse sportorganisaties kwam vaak naar voren”.

“Ik denk dat één op de twee organisaties ons graag wilde ontmoeten”. Vertelt Niko met een glimlach. “Anton had ontdekt dat er een bug in LinkedIn zit waarmee je met een simpele handeling personen buiten je netwerk kan uitnodigen” vervolgt hij. De lijst is bijzonder te noemen, in één maand werden MLS, CAA Sports, New York Marathon, Yankees, Mets, Giants, US Open, Meadowlands, NBA, New York Red Bulls, Phillies, 76ers, Eagles, Redskins, Verizon Sports Centre en DC United bezocht. Onderwerpen waren steevast marketing, fanbeleving, en positionering.

“De meest gestelde vraag sinds we terug zijn is wat we nu kunnen overnemen uit Amerika. Maar dat bestaat niet. Sport in Amerika is anders dan hier. We hebben oneindig veel meer geleerd van de gedrevenheid, het lef om risico’s te nemen, het durven testen en durven verliezen dan specifieke activaties bij bijvoorbeeld US Open of de sales strategie van New York Red Bulls” legt Niko uit. “Hoe MLS zich positioneert als het nieuwe Facebook, dat Mets zich compleet focust op fanbeleving en zich niet meer spiegelt aan de Yankees en hoe Eagles hun wedstrijden durven te branden. Niet wat ze specifiek doen, maar meer het hoe en het waarom” zegt Anton.

Meeste indruk maakte de start van het NFL seizoen. “We landden op zondag 1 september in Philadelphia, niet bij stil hebben gestaan dat die donderdag het NFL seizoen weer zou beginnen” begint Anton. “Het hele land keek ernaar uit om weer te beginnen. Zelfs binnen andere sportorganisaties droegen werknemers shirts van hun favoriete NFL team” voegt hij eraan toe. “Tijdens de gehele reis werd duidelijk hoe de NFL marketing machine werkt en hoe teams zichzelf neerzetten” vertelt Niko. Hij vervolgt “Bijvoorbeeld de Eagles, voordat het seizoen begon werd een video (link) verspreidt via de diverse media (ook in de metro). Het was een team met nieuwe spelers, een nieuwe coach en een nieuwe manier van spelen. Het nieuwe elan van het team eigenlijk. Dat kwam één op één terug in alle content”. Anton: “Daarnaast zijn er nog tal van voorbeelden te noemen, zoals de impact van de fantasy league en jaarplanning die een seizoen van 17 weken qua interesse verlegd naar het hele jaar.”

Eenmaal terug in Nederland vervolgt het avontuur met Bureau Touché. “We zijn bijzonder trots op onze eerste projecten, maar we zijn er nog lang niet. De komende jaren gaan we ons ontwikkelen tot dé partner voor sportorganisaties als het om marketingvraagstukken gaat. Dat is de ambitie”. Vertellen de heren met overtuiging. Niko: “Natuurlijk zijn de tijden economisch gezien niet ideaal en de budgeten niet gigantisch. Maar moet je voorstellen dat het lukt? Dan is elke dag alsof het pakjesavond is”.

Banner Banner Banner Banner