Banner Banner Banner Banner

Vacatures

Product Manager (Jeugd) voetbal
Zeist
Elite Support Specialist
Nederland
bewegingsagoog
Projectmanager
Utrecht

‘Be Engaged’ was lesje focussen van begin tot eind …

Het valt niet mee een écht evenement te organiseren waarbij de top van de Nederlandse sponsorwereld aan tafel zit. Tóch is dat gelukt. Het was niet altijd even eenvoudig. De organisatie van ons evenement ‘Be Engaged’ was voor het ‘echie’ en dat hadden we aanvankelijk niet goed door, denk ik.

De opdracht voor het thema evenementen in de sport was duidelijk en open: “organiseer een dynamisch evenement waarin de breedte van de branche naar voren komt om de naamsbekendheid van Avans Deeltijd, en de opleiding CE-sportmarketing in het bijzonder, te vergroten”.

Vele mogelijke invullingen passeerden de revue tijdens de brainstormsessies: workshops, lezingen, bedrijfspresentaties, groepsdiscussies. De keus viel uiteindelijk op een discussietafel. De sprekers moesten de discussie aanjagen met elkaar en het publiek aan de hand van stellingen omtrent de thema’s: ‘De journey van traditional sponsoring naar fan engagement’ en ‘Het gebruik van sport en health bij de positionering en marketingstrategie van een organisatie’. Een mondvol. Aan het werk dus …!

Als er één schaap over de dam is … enfin. Het was een heerlijk gevoel toen al vrij snel de eerste spreker werd vastgelegd. Niemand minder dan Justin Goetzee, directeur van NAC Breda, zegde toe. Het vertrouwen won terrein dat ook andere topsprekers bereid zouden zijn aan tafel aan te schuiven. Terecht, zo bleek. In de daarop volgende weken werden ook Jeroen Maas en Judith Tillemans van Opel en Aegon vastgelegd, volgens Repucom de twee bekendste sponsors in Nederland. Met Dick de Heus (ruim 10 jaar ervaring als merchandising manager en commercieel manager bij Feyenoord) en Tom Fadrhonc (voormalig directeur Nike Benelux) werden er twee sportmarketing professionals toegevoegd. Beiden hebben tegenwoordig een eigen bedrijf. Ook Wim Kieft nam plaats aan tafel. Op dit moment weliswaar populair vanwege zijn boek over een beroerde periode in zijn leven, maar zeker een publiekstrekker. Wij vonden het belangrijk dat hij als 43-voudig international de rol van voetballer in de marketing van zijn club en persoonlijke marketing kon toelichten. De discussie werd geleid door Mike Mossel, directeur van de Amerikaanse voetbalclub Dutch Lions FC en docent bij de opleiding Sportmarketing. Het was een sprekersveld waarmee we de wereld dachten aan te kunnen.

Het goede gevoel verzwakte echter bij tijd en wijle ook. Bijvoorbeeld als de opdrachtgever weer eens terecht vroeg naar ontbrekende informatie, wanneer we in ons enthousiasme werden geconfronteerd met financiële beperkingen of toen de door ons bedachte marketingtools niet binnen de huisstijl bleken te passen. Voor zover we het nog niet beseften, werd ons herhaaldelijk duidelijk gemaakt dat het niet zo maar een oefening was als onderdeel van de studie, maar dat het evenement voor Avans Deeltijd van grote waarde was.

Toen na één week van promotie van ons evenement pas 10 deelnemers zich hadden ingeschreven, was dat voor ons een kleine schok. Het vertrouwen op een goede afloop bleef, maar ook de noodscenario’s werden besproken. Achteraf bleek dat laatste gelukkig onnodig. We hadden alle social mediaregisters opengetrokken met als resultaat dat 100 personen aanwezig waren bij het evenement op 3 juni.

Om de bezoekers niet alleen 2,5 uur te laten luisteren werd veel interactie gezocht met het publiek. Het publiek had zelf de stellingen voor de discussie ingestuurd en discussieerde lekker mee. Het seminar werd ingeluid en afgesloten met een quiz volgens het beproefde concept ‘petje op, petje af’. Mooie prijzen waren beschikbaar gesteld, waaronder het boek van Wim Kieft, dat hij persoonlijk signeerde. Ook overige deelnemers konden na afloop van het seminar het boek laten signeren en op de foto, waar gretig gebruik van werd gemaakt. Zo zie je maar wat het nut is van een publiekstrekker.

Daarnaast was er ook volop belangstelling voor de sampling van energy shakes, een advies van de voedingsconsulente en konden de bezoekers diverse health checks doen en een gezonde topsportmaaltijd nuttigen.

‘Be Engaged’ is zeker niet onopgemerkt gebleven. Met 100 deelnemers was niet alleen de opkomst boven verwachting, ook zijn bijna een half miljoen mensen in aanraking gekomen met Avans Deeltijd en de opleiding CE-Sportmarketing. Er is veel aandacht besteed aan het evenement via een social mediacampagne, het netwerk van de sprekers en door artikelen in BN de Stem, Breda Vandaag en andere media.

©Martin Straatman, 3e jaars student, organisatie ‘Be Engaged’
Meer informatie over de opleiding: Avansdeeltijd.nl
Meer in

Banner Banner Banner Banner Banner