Banner Banner Banner

Vacatures

Adviseur Sport en Cultuur
Alblasserdam
Afdelingsmanager
Den Haag
Projectleider Sport
Amsterdam
Combinatiefunctionaris Squash
Utrecht

Jacco Eltingh: de balans tussen tennis en commercie

Jacco Eltingh, toernooidirecteur van de AFAS Tennis Classics, was zaterdag aanwezig bij de bijeenkomst van Sport-Netwerk.nl en de BVVS. Er werd genoten van een kwalitatief goed samengesteld programma. Daarnaast kregen we tenniswedstrijden van hoog niveau te zien. 

Voorafgaand aan ons bezoek aan het evenement sprak Karlijn de Buck (BVVS) met Jacco Eltingh.

Hoe ben je als klein jongetje met de sport tennis in aanraking gekomen?
Ik ben vroeger begonnen met voetballen. Daarna kwam ik pas met tennis in aanraking. Mijn beste vriendje van toen zat op tennisles, hij vroeg of ik mee ging. Dit was op hetzelfde moment dat mijn ouders lid werden van de tennisvereniging. Op dat moment kreeg ik dus ook een klein racketje om mijzelf bezig te houden terwijl mijn ouders op de baan stonden. Ik was 7 jaar. Vanaf dat moment heb ik ook tennisles gevolgd. De eerste paar jaar heb ik tennis en voetbal naast elkaar gedaan, maar binnen 1.5 jaar sloot ik aan bij de regionale- en bondstrainingen. Het moment om de keuze te maken tussen de twee sporten volgde toen snel. 

Je hebt een mooie carrière achter je naam staan. Onder andere 4 titels binnen het enkelspel. Deze ook nog alle 4 op een andere ondergrond. Daarnaast 44 titels in het dubbelspel. Wat is het moment uit je carrière waar je het meest trots op bent? 
Het is moeilijk om een moment uit te kiezen. Elke overwinning is er een waar je naar toe gewerkt hebt en die een volgende stap is. Toen wij in 1998 de dubbel op Wimbledon wonnen was dat een heel bijzonder moment. Er kon geen volgende stap meer zijn. We waren het eerste team dat alle Grand Slams had gewonnen. Als ik kijk naar de single overwinningen kijk heb ik van nagenoeg alle nummers één in de single een keer gewonnen. Ook de eerste keer dat we wereldkampioen werden was heel bijzonder. 

De Australische Bond vindt dat tennis voor televisie spectaculairder en attractiever moet worden. Een aantal opties die hier aan bij zouden kunnen dragen zijn: sets tot 4 games in plaats van 6 games, na deuce winnend punt, netservice wordt toegestaan. Zit de tenniswereld te wachten op dit soort veranderingen?
Ja en nee. Op een paar dingen wel, maar ook een aantal dingen niet. Als je alleen maar sets tot 4 speelt en bij 3-3 een tiebreak speelt krijg je geen spannende marathonpartijen meer. Waanzinnige 5-setters met heel veel spanning en sensatie zullen niet meer voorkomen. Ik denk dat je ook een deel van de passie, waar ook mensen voor naar tennis kijken, weghaalt uit het spel. Ik denk wel dat bijvoorbeeld het doorspelen bij een netservice een optie zou kunnen zijn. Ik denk ook dat het best een overweging zou kunnen zijn om, net als in het dubbelspel, ook bij de singles te spelen met 40-40 (deuce) winnend punt. Maar het zijn allemaal opties die eerst getest moeten worden om te kijken hoe dat precies gaat. 

Denk je ook dat door dit soort veranderingen meer publiek komt kijken naar de wedstrijden? 
Het tennis op 500, 1000 en Grand Slam niveau heeft niets te klagen. De kijkcijfers zijn hoger dan ooit. Zeker bij het mannentennis: Grand Slams zijn zó succesvol. Gemiddeld bezoeken meer dan 500.000 mensen deze evenementen. Tennis heeft het in Nederland wel met vlagen moeilijk. Dat heeft natuurlijk ook te maken met je eigen toppers. 

Als je als televisiezender zijnde echt goed tennis wilt laten zien heb je meerdere rechten nodig die je zou moeten aanschaffen. Die kun je eigenlijk nooit tegelijkertijd allemaal kopen of verwerken. Uit dat oogpunt kan je niet zomaar zeggen ‘dat heb je nodig om tennis nu weer gezond te maken’. Tennis is wereldwijd, zeker in het mannentennis, kerngezond. 

Wat is de reden dat de Australische Bond dan toch met een voorstel voor verandering komt?
Zij weten als geen ander dat wanneer deze veranderingen worden toegepast, zij de tv nog beter kunnen regisseren op tijd: het is gemakkelijker in te schatten hoe lang een wedstrijd duurt, wat de planning gemakkelijker maakt en meer uitzendingen toestaat. Daardoor kun je met grote televisiekanalen nog grotere contracten afsluiten. Zij kunnen namelijk weer beter de commercials en andere commerciële dingen daar om heen plannen. Of het per definitie beter is voor de sport, dat is een andere vraag, dat weet ik niet. De waarheid zal in het midden liggen. 

Je bent ook ambassadeur van School-Straat-Vereniging. Een project van de KNLTB en Menzis. Denk dat je dat zulk soort vernieuwingen ook belangrijk zijn om de jeugd meer aan het tennissen te krijgen? 
Er wordt in Nederland al met zulke veranderingen gewerkt. In de jeugdcompetitie wordt er bijvoorbeeld al tot 4 games per set gespeeld. Wat er nu in Australië gebeurt, gebeurt ook op meer lokaal niveau in verschillende landen. 

Zie je dat dit zijn vruchten afwerpt?
Jazeker, maar het is ook wennen. Ook alle ouders en trainers moeten ‘mee’. Het is anders dan ze wellicht vanuit hun jeugd gewend waren. Daar moet op geschakeld worden, dat heeft tijd nodig. 

Het is belangrijk dat tennis aansprekend is en blijft voor kinderen van nu. Dat moet je creëren, zonder dat je afbreuk doet aan de reden waarom iemand gaat tennissen. Dat doen ze toch omdat ze iets met een groep willen doen, omdat ze beter willen worden, omdat ze het leuk vinden. 

Samen met Paul Haarhuis heb je het bedrijf TennisEvents, je bent ambassadeur van School-Straat-Vereniging, je bent vaak als gastspreker aanwezig bij bedrijven; wat zijn de toekomstplannen?
Dat ik in alle gezondheid dit zo lang mogelijk vol kan houden en mag blijven doen. Mijn leven is leuk omdat ik afwisseling heb. Een afwisseling van dingen die met name met sport en tennis te maken hebben. Als ik alleen maar het ene zou hebben zou ik er een beetje moe van worden. Aan de andere kant is het soms moeilijk om de focus te houden wanneer je veel verschillende dingen hebt. Maar de kern is eigenlijk eenvoudig: door middel van sport, met name door middel van tennis, zo veel mogelijk mensen kansen verschaffen. Kansen verschaffen waardoor het voor hen interessanter wordt. De doelgroep tennis groeit en bedrijven moeten zich willen associëren met deze mensen. Menzis is een goed voorbeeld. Als mensen beter bewegen, hoeft Menzis minder uit te keren. De samenwerking met Menzis zit in de kern van het bedrijf. Als je elkaar daarin kunt ondersteunen en helpen heb je een goed partnership. 

 

Bron: BVVS

Banner Banner Banner Banner