Solliciteer

Door: Wijnand van der Waal van Sportnext.nl
http://www.sportnext.nl/berichten/10_jaar_ce_sportmarketing_management_aan_de_hogeschool_rotterdam

Tien jaar geleden speelde Sparta Rotterdam in de Eredivisie, Feyenoord speelde net met Fortis op het shirt en Robin van Persie waagde de overstap naar Arsenal. De bloeiende Nederlandse sportwereld telde slechts een handjevol opgeleide sportmarketeers en daarom startte aan de Kralingse Zoom de opleiding SportMarketing & Management als specialisatie van Commerciële Economie. Afgestudeerden werken nu door heel Nederland aan de ontwikkeling van de sport bij een brede variatie aan organisaties. Mariëtta Broersma, opleidingsmanager en vanaf het eerste uur betrokken bij de populaire opleiding, blikt ter ere van het 10-jarig jubileum terug.

Eind jaren ’90, begin 2000 wordt de roep om professionals op het gebied van sport, media en marketing steeds luider. Het bedrijfsleven ervaart de commerciële kracht van sport als communicatieplatform. Sportmarketing, en dan met name voetbal, heeft zich wereldwijd tot een bedrijfstak ontwikkeld waar miljarden in omgaan en ook in Nederland noteert de groei van sponsoring dubbele cijfers. Tegelijkertijd stimuleert de overheid (in samenwerking met bedrijfsleven) bewegen en sport. Ontwikkelingen die vragen om expertise en een professionele aanpak.

In Tilburg start in 1988 de opleiding sporteconomie aan de Fontys Economische Hogeschool, SPECO, en Amsterdam volgt begin 2000 met een sportieve variant op Commerciële Economie. Na verschillende gesprekken tussen het Instituut HES Commercieel Management van de Hogeschool Rotterdam (HRO) en Hogeschool van Amsterdam (HvA) opende begin 2003 de inschrijving voor de opleiding SportMarketing & Management. “De mogelijkheid om in te schrijven startte gelijktijdig met de opleiding voor een commerciële functie in de autobranche. Voor de autobranche kwamen slechts twee aanmeldingen binnen en voor sportmarketing 56. Dat was voor ons een duidelijk teken: starten maar! De inhoud van de opleiding was nagenoeg gelijk aan die van de Hogeschool van Amsterdam. De beschikbaarheid van docenten werd intern ingevuld en het enthousiasme heeft mede bijgedragen aan het succes van de opleiding en de enorme groei.”

Zeven jaar geleden, oktober 2007, staan de eerste sportmarketeers met een diploma in hun handen. Als specialisatie ontvangen alle afgestudeerden een diploma Commerciële Economie en kunnen daarmee overal terecht. Bij voorkeur in de sportbranche maar door de inhoud kunnen zij goed functioneren daarbuiten. “De eerste groep afgestudeerden is heel bijzonder. Het zijn echte pioniers, zowel de studenten als de docenten. De uitreiking liep gigantisch uit, er waren zoveel mooie verhalen om te delen.” Het bedrijfsleven heeft volgens Broersma vanaf het begin een belangrijke bijdrage geleverd bij het vormgeven van het curriculum: “Welke onderdelen moeten we aanscherpen en hoe brengen we de sportpraktijk in het curriculum? De samenwerking is in de afgelopen tien jaar uitgebreid en twee jaar geleden hebben we het curriculum met nieuwe inzichten opnieuw vormgegeven. Het beroepenveld levert nu ook een actieve bijdrage aan het curriculum.”

De praktijkcomponent loopt als een rode draad door de opleiding. “De afgelopen jaren is beroepshouding bij hbo en wo-opleidingen steeds belangrijker geworden. Het acteren als een professional. We doen er alles aan om de zesjes-cultuur die Nederland heerst te doorbreken. Uitdagen om voor acht of negen te gaan. Het beroepenveld zoekt mensen die creatief zijn en ambitie tonen.” De basis wordt gelegd met theorie en in contact komen met en opdrachten uit voor het toekomstig werkveld krijgt vervolgens de overhand. In Nederland zijn verschillende Post-hbo opleidingen op het gebied van Sportmarketing, bijvoorbeeld het Johan Cruijff Instituut, de Hogeschool Rotterdam heeft nu geen ambitie om een dergelijke opleiding te starten. “De mobiliteit van de studenten neemt toe. In de toekomst willen we ons graag gaan specialiseren, bijvoorbeeld op het gebied van merkbeleving of maatschappelijk verantwoord ondernemen. Daar voeren we nu de eerste projecten mee uit en die worden positief ontvangen.”

Wereldwijd groeien opleidingen op het gebied van sport en marketing als paddenstoelen uit de grond. Twee jaar geleden is daarom besloten om vijf focusgebieden te selecteren en daar actief samenwerkingen mee te zoeken. Dat begint vaak met een studiereis, gezamenlijke projecten en stageplaatsen om een band op te bouwen. Engeland, Duitsland (tevens Oostenrijk/ Zwitserland), Scandinavië (Finland/ Zweden/ Noorwegen), Verenigde Staten en Canada krijgen nu de voorkeur. Binnen de landsgrenzen was de samenwerking met Hogeschool van Amsterdam en Fontys Economische Hogeschool snel gelegd en de drie Hogescholen vormen nu een ‘Sportmarketing-as’. Het delen van kennis en expertise staat centraal en daarnaast worden gezamenlijk evenementen georganiseerd waaronder ‘The Best of Sportmarketing’ (gesponsord door het sportmarketingbureau Triple Double). Vanuit de Randstad-topsportopleiding liep de samenwerking met Saxxion en de Hogeschool in Deventer heeft zich sinds kort bij de ‘As’ gevoegd.

Voor SportMarketing & Management geldt: alle afgestudeerden hebben een band voor het leven. Momenteel worden daarom de eerste stappen gezet om samen met alumni een businessclub op te zetten. Daarin komen afgestudeerden jaarlijks een aantal keer samen, natuurlijk om met elkaar in contact te blijven en daarnaast te praten over de ontwikkelingen in het werkveld. De eerste bijeenkomst staat gepland voor 2 oktober 2014. De dag heeft als thema ’10 jaar jong’. Tijd om terug te blikken maar vooral vooruit. Hoe ziet, bijvoorbeeld, de aanstormende generatie er uit? Wat drijft hen? Wat betekent dit voor hun arbeidsethos. Welke vaardigheden hebben ze? En: hoe kunnen wij ons onderwijsaanbod op hun eigenschappen en kenmerken aanpassen? 

Voor meer informatie: Facebook SMM 10 jaar jong!